Bliv frivillig

På Hospice Vangen er der en velfungerende gruppe frivillige på ca. 60 positive og engagerede mennesker, som yder en ganske særlig og meget værdsat indsats over for patienter og pårørende.

Frivillig på Hospice Vangen

Ansatte og frivillige supplerer hinanden i det daglige arbejde, og der er en klar afgrænsning af hvilke opgaver de professionelle på hospice er ansvarlige for, og hvilke opgaver, der varetages af frivillige.

Kulturen på hospice er at vi alle sammen er fælles om at skabe. Det gøres ved hele tiden, i handlinger og holdninger, at være bevidste om, at skabe livskvalitet til det sidste for patienter og deres pårørende, og at livet skal leves indtil vi dør. De frivillige repræsenterer mangfoldighed og forskellighed og bidrager med deres personlige engagement og livserfaring.

De frivilliges vigtigste opgaver er at bringe den almindelige hverdag ind på hospice og medvirke til at skabe en atmosfære med hygge og hjemlighed. Den indsats, som den frivillige yder, er ulønnet. Den enkelte bestemmer selv omfanget af sin frivillige indsats, og man aftaler opgaver i samspil med frivilligkoordinatoren.

Hvordan bliver jeg frivillig?

Hvis du har tid, ressourcer og  lyst til at blive frivillig på Hospice Vangen kan du henvende sig til frivilligkoordinatoren pr. mail eller telefonisk.

Der afholdes samtaler for nye frivillige 2 gange om året. Hvis du ønsker at blive inviteret til en samtale, skal du gå ind på vores hjemmeside og udfylde ansøgningsskema. Du vil herefter blive ringet op af Frivilligkoordinatoren. Hvis vi sammen finder ud af at der kunne være et match, bliver du indkaldt til en individuel samtale med frivilligkoordinator, hospicechef og en repræsentant fra frivilligrådet. Til samtalen afstemmes forventninger og vi finder sammen ud af om du skal starte som frivillig.

Nye frivillige gennemgår et introduktionsforløb, som bl.a. indebærer introduktion ved frivilligkoordinator, efterfulgt af en mentorordning, hvor en ny frivillig er sammen med erfarne frivillige som vært ved måltider i minimum 6 “vagter”. Nye frivillige får yderligere tildelt en mentor blandt de erfarne frivillige, som vejleder i de første måneder.

Vi synes det er vigtigt at klæde den frivillige godt på til opgaven og give vedkommende mulighed for at mærke efter, om det er det rigtige sted at lægge sin tid og indsats.

Der indhentes staffeattester på alle frivillige.

Kunne du tænke dig at blive frivillig på Hospice Vangen, er du velkommen til at udfylde og fremsende ansøgningsskemaet eller henvende dig til:

Lars Nøhr, koordinator for det frivillige arbejde

stoetteforening@hospice-aalborg.dk